Աշխատանքը ռուսերենից հայերեն թարգմանեցին Լիանա Հակոբյանը,
Արփի Մնացականյանը և Լիլիթ Մանուկյանը:
Արփի Մնացականյանը և Լիլիթ Մանուկյանը:
Տարրական դպրոցի բելգիացի ուսուցիչ Ջ. Քյուիզեները (1891-1976) մշակել է
համընդհանուր դիդակտիկ նյութ երեխաների մաթեմատիկական ունակությունները
զարգացնելու համար:
Քյուիզեների փայտիկները հաշվելի փայտիկների
հավաքածու է, որոնց նաև անվանում են <<թվերը գույներում>>,
<<գունավոր փայտիկներ>>, <<գունավոր թվեր>> : Հավքածուն
ներառում է քառանկյուն ձողիկներ 10 տարբեր գույներով և 1-10սմ երկարությամբ:
Քյուզիներեը մշակել է այնպես, որ նույն երկարության ձողիկները ունեն նույն գույնը
և ցույց են տալիս որոշակի թվանշան: Ինչքան մեծ է ձողիկի երկարությունը,
այնքան մեծ թվային արժեք է այն
արտահայտում:
Քյուիզեների հաշվելի ձողիկները, որոնք թողարկում
են արտադրողները, առանձնանում են քանակով, գունապնակով և հումքով (փայտ կամ
պլաստմասսա). Սկզբնական շրջանում կարելի է օգտագործել
պարզեցված հավաքածուն՝ 116 հաշվեձողիկից: Այն ներառում է 25 սպիտակ, 20
վարդագույն, 16 կապույտ, 12 կարմիր, 10 դեղին, 9 մանուշակագույն, 8 սև, 7
գինեգույն, 5 երկնագույն և 4 նարնջագույն ձողիկներ: Քյուիզեների հաշվեձողիկները,
հիմնականում, նախատեսված են 1-ից 7 տարեկան երեխաների համար:
Խաղային առաջադրանքներ գունավոր հաշվեձողիկներով
Քյուիզեների հաշվեձողիկները հանդիսանում են
բազմաֆունկցիոնալ մաթեմատիկական գործիք, որը թույլ է տալիս երեխայի
<<ձեռքի>> միջոցով ձևավորել թվային հաջորդականության հասկացությունը,
թվի կազմը, <<ավել-պակաս>>, <<աջ-ձախ>>,
<<միջև>>, <<ավելի երկար>>, << բարձր>> և
այլնի հարաբերությունները:
Հավաքածուն նպաստում է երեխաների ստեղծագործ մտքի
զարգացմանը, ֆանտազիայի և երևակայության զարգացմանը, ճանաչողական ակտիվացմանը, տեսողական, գործնական մտածողությանը, ուշադրությանը, տարածական
կողմնորոշմանը, ընկալմանը:
Պարապմունքների սկզբնական փուլում Քյուիզեների
հաշվեձողիկները օգտագործվում են որպես նյութ. Երեխաները խաղում են դրանց հետ,
ինչպես սովորական խորանարդիկների, ձողիկների, խաղի ընթացքում ծանոթանալով
գույներին, չափսերին և կառուցվածքին:
2-րդ փուլում հաշվեձողիկները արդեն հանդես են
գալիս, որպես ուղեցույց փոքրիկ մաթեմատիկներին:
Խաղեր և պարապմունքներ Քյուիզեների հաշվեձողիկներով
1. Ծանոթանում ենք հաշվեձողիկներին: Երեխայի հետ միասին զննեք, վերցրեք,
ձեռք տվեք բոլոր հաշվեձողիկներին, պատմեք՝ ինչ գույնի և երկարության են:
2. Աջ ձեռքում
վերցրու՛ որքան հնարավոր է շատ հաշվեձողիկներ, իսկ հիմա` ձախում:
3. Հաշվեձողիկներից հարթության վրա կարելի է պատրաստել ճանապարհներ, ցանկապատեր,
գնացքներ, քառակուսիներ, ուղղանկյուններ, կահույքի պարագաներ, տարբեր տնակներ:
4. Դնում ենք սանդուղք 10 հաշվեձողիկներից՝ ամենափոքր սպիտակից մինչև ամենամեծ
նարնջագույնը և հակառակը: Մատներով անցեք պատրաստած սանդուղքի աստիճաններով, կարելի
է բարձրաձայն հաշվել 1-ից մինչև 10-ը և հակառակը:
5. Կառուցում ենք սանդուղք, աստիճանաբար պակասեցնելով մեկական աստիճան: Երեխան պետք
է գտնի, որ աստիճանը չկա:
6. Հաշվեձողիկներից կարելի է պարտաստել աշտարակներ և տնակներ:
7. Տարածել հաշվեձողիկները ըստ գույնի և երկարության:
8. -Գտի՛ր նույն գույնի
հաշվեձողիկներ: Ի՞նչ գույնի են նրանք:
9. -Դիր
այնքան հաշվեձողիկ, որքան որ ես ունեմ:
10. -Դի՛ր հաշվեձողիկները ըստ փոփոխվող գույնի՝ կարմիր, դեղին, կարմիր,
դեղին (հետագայում բարդանում է):
11. Դրեք
մի քանի Քյուիզեների հաշվեձողիկներ, առաջարկեք երեխային հիշել դրանք, իսկ հետո, երբ երեխան չի տեսնում, թաքցրեք
հաշվեձողիկներից մեկը: Երեխան պետք է գուշակի, թե որ հաշվեձողիկը անհետացավ:
12. Դրեք
մի քանի հաշվեձողիկներ, առաջարկեք երեխային հիշել եվ փոփոխեք նրանց տեղերը: Երեխան պետք է
վերադարձնի ամեն մեկը իր տեղը:
13. Երեխայի
առջև դրեք երկու հաշվեձողիկ,- <<Ո՞ր հաշվեձողիկն է
ավելի երկար: Ո՞րը ավելի կարճ:>> Դրեք հաշվեձողիկները կողք կողքի, հավասարեցրեք ծայրերը և ստուգեք:
14. Երեխայի
առջև դրեք մի քանի Քյուիզեների հաշվեձողիկներ և հարցրեք,- <<Ո՞րն է ամենաերկարը: Ո՞րն է
ամենակարճը:>>
15. Գտի՛ր ցանկացած
հաշվեձողիկ, որը ավելի կարճ է քան կապույտը, և ավելի երկար քան կարմիրը:
16. Դասավորեք հաշվեձողիկները 2 խմբով, մի մասում 10
հատ, մյուսում 2: Հարցրեք, որ մասում ավելի շատ հաշվեձողիկ կա:
17. Խնդրեք
ցույց տալ կարմիր, կապույտ, դեղին հաշվեձողիկները:
18. -Ցույց
տու՛ր այն հաշվեձողիկը, որը դեղին չէ:
19. Խնդրեք
գտնել 2 բացարձակապես իրար նման Քյուիզեների հաշվեձողիկներ: Հարցրեք,- <<Որքա՞ն է նրանց
երկարությունը: Ի՞նչ գույնի են նրանք:>>
20. Կառուցեք
գնացքի տարբեր երկարության վագոններ, սկսելով ամենակարճից և վերջացնելով
ամենաերկարով: Հարցրեք, թե որ գույնի վագոններն են կանգնած հինգերորդ և վեցերորդ տեղերում: Ո՞ր վագոնն է գտնվում կապույտից աջ, դեղինից ձախ: Ո՞ր վագոնն է այնտեղ ամենակարճը և ո՞րը ամենաերկարը:
Ո՞ր վագոններն են ավելի երկար դեղինից և ավելի
կարճ քան կապույտը:
21. Դրեք
մի քանի զույգ նույնանման հաշվեձողիկներ և խնդրեք երեխային հաշվեձողիկները դնել զույգերով:
22. Անվանեք թիվը, իսկ երեխայից կպահանջվի գտնել համապատասխան հաշվեձողիկը (1-սպիտակ, 2- վարդագույն և այլն): Եվ հակառակը,
ցույց տվեք հաշվեձողիկը, իսկ երեխան թող անվանի անհրաժեշտ թվանշանը: Այստեղ կարելի
է նաև ցույց տալ թվանշանների պատկերներ:
23. Մի
քանի հաշվեձողիկներ միասին կարելի է կազմել այնպես, որ համապատասխանեն գինեգույնի կամ նարնջագույնի երկարությանը:
24. Մի
քանի նույնանման հաշվեձողիկներ միասին կարելի է կազմել այնպես, որ համապատասխանեն նարնջագույնի երկարությանը:
25. Քանի՞ սպիտակ հաշվեձողիկ կպարունակի կապույտ հաշվեձողիկը:
26. Նարնջագույն հաշվեձողիկի օգնությամբ կարելի է չափել գրքի, մատիտի կամ այլ իրի երկարությունը:
27. -Թվարկի՛ր սեղանին դրված հաշվեձողիկների բոլոր գույները:
28. -Հավաքածուում գտի՛ր ամենաերկար և ամենակարճ հաշվեձողիկները: Դրանք դի՛ր իրար վրա, իսկ հիմա կողք կողքի:
29. -Ընտրի՛ր երկու հաշվեձողիկներ, որոնք ունեն նույն գույնը: Ի՞նչ երկարություն ունեն նրանք: Իսկ հիմա գտի՛ր երկու հաշվեձողիկներ, որոնք ունեն նույն երկարությունը: Ի՞նչ գույն ունեն նրանք:
30. -Վերցրու՛ ցանկացած երկու հաշվեձողիկ և դի՛ր այնպես, որ դրանցից երկարը լինի տակը:
31. Դրեք
երեք կարմիր հաշվեձողիկներ իրար զուգահեռ, իսկ
աջից` չորս հատ այդ նույն գույնից: Հարցրեք, թե որ ձևն է ավելի լայն, իսկ որը նեղ:>>
աջից` չորս հատ այդ նույն գույնից: Հարցրեք, թե որ ձևն է ավելի լայն, իսկ որը նեղ:>>
32. -Դիր
հաշվեձողիկները նեղից մինչև ամենամեծը(իրար զուգահեռ): Այս հաշվեձողիկների վերևում
կառուցիր այդպիսի շարք, միայն հակառակ դասավորվածությամբ(կդառնա քառակուսի):
33.-Կարմիր
և դեղին փայտեձողիկների արանքում դիր կապույտ հաշվեձողիկը, դիր նարնջագույնը
կարմիրից աջ, իսկ վարդագույնը կարմիրից ձախ:
34. -Փակ
աչքերով վերցրու տուփից ցանկացած հաշվեձողիկ, նայիր նրան և ասա նրա
գույնը(այնուհետև հնարավոր է որոշել հաշվեձողիկի գույնը փակ աչքերով):
35. Փակ
աչքերով հավաքածուից գտիր երկու հավասար երկարությամբ փայտեձողիկներ: Փայտեձողիկներից մեկը քո ձեռքում է և կապույտն է, իսկ մյուսը ինչ գույնի կլինի :
36. -Փակ
աչքերով գտիր երկու տարբեր երկարությամբ հաշվեձողիկներ: Եթե հաշվեձողիկներից մեկը
դեղին է, ապա կարող ես որոշել մյուս հաշվեձողիկի գույնը:
37. -Իմ
ձեռքում երկնագույն հաշվեձողիկից մի քիչ ավելի երկար հաշվեձողիկ է, գուշակիր դրա
գույնը :
38. -Անվանիր
կարմիր հաշվեձողիկներից երկար բոլոր այն հաշվեձողիկենրի գույները, որոնք կարճ են կապույտից:
39. -Գտիր
երկու ցանկացած հաշվեձողիկ, որոնք հավասար չեն լինի մյուս հաշվեձողիկներին:
40. -Կառուցենք
Քյուիզների հաշվեձողիկներից աշտարակ և որոշենք, որ հաշվեձողիկն է ամենաներքևում,
որը վերևում, որը երկնագույնի և դեղինի միջև, կապույտի տակ, վարդագույնի վրա, որ
հաշվեձողիկն է ցածր` մուգ կարմիրը, թե կապույտը:
41. -Դիր
երկու սպիտակ հաշվեձողիկներից մեկը, իսկ կողքին իր երկարության
համապատասխան վարդագույն հաշվեձողիկ: Իսկ հիմա կդնենք երեք սպիտակ հաշվեձողիկներ,
դրանց կհամընկնի երկնագույնը և այլն:>>
42. -Վերցրու
հաշվեձողիկներ, հաշվիր թե քանի փայտիկ կա ձեռքումդ:
43. -Որ
երկու հաշվեձողիկներից կարելի է կազմել կարմիրը (թվիր կազմությունը):
44. -Մեզ
մոտ դրված է Քյուզների սպիտակ հաշվեձողիկը, որ հաշվեձողիկը պետք է ավելացնել,
որպեսզի այն դառնա ավելի երկար, ինչպես կարմիրը:
45. -Որ
հաշվեձողիկներից կարելի է կազմել հինգ թիվը(տարբեր մեթոդներ):
46. -Երկնագույն
հաշվեձողիկը ինչքան է երկար վարդագույնից :
47.-Կազմիր
երկու գնացք: Առաջինը վարդագույնից և մանուշակագույնից, իսկ երկրորդը` երկնագույնից
և կարմիրից:
48.-Մի
գնացքը կազմված է երկնագույն և կարմիր հաշվեձողիկներից: Սպիտակ հաշվեձողիկից
կազմիր մեկ վագոն ունեցող երկար գնացք:
49. -Կազմիր
երկու դեղին հաշվեձողիկներից գնացք: Կառուցիր սպիտակ հաշվեձողիկներից գնացք նույն
այդ երկարությամբ:
50.-Քանի
վարդագույն հաշվեձողիկներից է կազմված մեկ նարնջագույն ձողիկը:
51. -Դրեք
Քյուզների սպիտակ հաշվեձողիկներ այնպես, որ ստացվի քառակուսի: Այդ քառակուսու
հիմքի վրա կարելի է երեխային ծանոթացնել կոտորակների և հատվածների հետ: Ցույց տուր
առաջին հատվածը չորսից, երկրորդ հատվածը չորսից: Որն է մեծ 1/4-ը, թե 2/4-ը:
52. -Կազմիր
հաշվեձողիկներից ցանկացած տասնմեկից, քսան թիվը:
53. Կառուցիր Քյուզների հաշվեձողիկներից պատկեր և խնդրիր երեխային կառուցել նույնը (հետագայում
կարող եք ձեր պատկերը ծածկել թղթով):
54. -Երեխան
շարում է հաշվեձողիկները, հետևելով ձեր հրահանգներին.
- դիր
կարմիր հաշվեձողիկը սեղանի վրա, աջից դիր կապույտը, ներքևից դեղինը և այլն:
55. -Նկարեք
թղթի վրա տարբեր երկարության պատկերներ կամ տառեր և խնդրեք երեխային դնել կարմիր
հաշվեձողիկը տառի կողքը, կամ քառակուսու մեջ:
56. Հաշվեձողիկներից
կարելի է կառուցել լաբիրինթներ, նախշեր, գորգեր, պատկերներ: Եթե
առաջարկված խաղ-առաջադրանքները քիչ են կարելի է կառուցել տարբեր պատկերներ
նկար-սխեմաների միջոցով: Պատրաստի սխեմաները կարելի է գտնել Վ.Նովիկովի գրքի մեջ և
Լ. Տիխոնովի <<Զարգացնող խաղեր և պարապմունքներ Քյուզների հաշվեձողիկներով>> գրքում: Տրված առաջադրանքներով կարելի պատրաստել ստվարաթղթե հաշվեձողիկներ հարթ տարբերակով
(կտրել նրանց գունավոր ներդիրներից): Եթե այդ ստվարաթղթե շերտերը սոսնձենք մագնիսե
շերտերի վրա, ապա կարելի է նրանց վրա խաղալ, ամրացնել սառնարանի կամ մագնիսե
գրատախտակի վրա:
https://www.mathgames.com/play/kingofmath.html
https://www.mathgames.com/play/kingofmath.html
0 коммент.:
Отправить комментарий